מונטנגרו - חופשה נפלאה לכל המשפחה

לאחר שביקרנו בקרואטיה וסלובניה והתאהבנו בקסם של אזור הבלקן, יוגוסלביה לשעבר, החלטנו לעלות מדרגה ולבקר במונטנגרו.

מונטנגרו –שפירוש שמה הוא 'ההר השחור'- היא רפובליקה יוגוסלבית לשעבר, מדינה קטנה והררית השוכנת בדרום אירופה, בחלקו המערבי של הבלקן.

מונטנגרו שהינה מדינה קטנה משופעת בנופים מגוונים וניתן למצוא בה הרים סלעיים, חופים מדהימים, נהרות, מפלים, אגמים, קניונים, שמורות טבע, והרבה פריחה.

אנו ממליצים לטייל במונטנגרו כשבוע.

אנחנו ביקרנו במונטנגרו לחמישה לילות, הספקנו לראות דברים רבים ונהנינו מאוד.

יום 1 - אגם סקאדר, מפרץ קוטור והר לובצאן

ביום הראשון נחתנו בשעות הצהריים בשדה התעופה של טיבט. כבר מחלון המטוס ניתן היה להבחין בנופים המרשימים.

לקראת הנחיתה נחשפנו מלמעלה לנוף ההררי של המדינה המשתלב עם מפרצי הים האדריאטי הכחול. לא הפסקנו להתלהב ולצלם תמונות מהאוויר.

גם הנחיתה עצמה הייתה חוויה יוצאת דופן - מסלול הנחיתה נמצא בינות הרים ירוקים, ממש קרוב לקו המים. מדובר היה בקבלת פנים מחממת את הלב ופותחת תאבון לראות עוד מנופי המדינה המיוחדת הזו.

לאחר הנחיתה שכרנו רכב שסייע לנו להתנייד, והחלנו לנסוע לכיוון מחוז חפצינו בו נבלה את היום שלמחרת- אגם סקאדר.

בדרך לא הצלחנו להתאפק ועצרנו במספר רב של תצפיות, כדי לצלם את נופי מפרץ קוטור, כל פעם מזוויות שונות, בהמשך נפרדנו ממפרץ קוטור, הנוף שנפרש לפנינו היה של עמקים ירוקים. עצרנו בכפרים, פגשנו מקומיים שישבו בחצרות, נהנים מקרני השמש, חלקם אף הציעו לארח אותנו ולכבד אותנו בנקניקים ויין תוצרת בית. עברנו בעיירה המקסימה והציורית Njegusii ומשם המשכנו לעבר הר לובצאן שהיה מכוסה בחלקו בשלג. על פסגתו של ההר ממוקם המוזולאום של נייגוש שווה ביקור.

אגם סקאדר, מפרץ קוטור והר לובצאן

לקראת ערב הגענו לעיירה וירפזר שם חיכתה לנו ביקתה שלווה וביתית.

לאחר שהגענו והתמקמנו יצאנו לסיבוב ב"שכונה", חווינו את החיים הכפריים של התושבים, דרך הילדים שמשחקים בחוץ וחיות המשק.

את ארוחת הערב הכנו בעצמינו- קנינו מצרכים בסופר המקומי וישבנו לאכול בבקתה החמימה.

יום 2 - לא מוותרים על שיט, קוטור, אי סווטי סטפאן

למחרת בבוקר בעל הבקתה לקח אותנו לשיט בסירה הפרטית שלו ברחבי אגם סקאדר.

אגם סקאדר הוא האגם הגדול ביותר בכל אזור הבלקן, ומונטנגרו חולקת אותו עם אלבניה השכנה.

האגם מהווה מוקד משיכה למיני ציפורים ועופות מים רבים, בניהם מינים נדירים - תענוג עבור חובבי הצפרות שבינינו וגם אטרקציה יפה לכל המשפחה.

מלבד העופות האגם מאופיין בצמחי מים רבים - נימפאות, קני סוף ונופרים- המשווים לו מראה נושן ובראשיתי, נוף ייחודי שאיננו מוכר לנו כל כך מאגמים אחרים בארץ ובעולם. הצמחים השונים יוצרים צבעים מרהיבים מתחת ומעל פני המים.

השיט באגם סקאדר הינו חוויה נהדרת, מדובר בפנינה עם נוף ייחודי. אנחנו ממליצים מאוד לא לוותר על השיט!

שיט בסירה הפרטית ברחבי אגם סקאדר

לאחר השיט אכלנו ארוחת צהרים על גבי סירה העוגנת בכניסה לכפר. חוויה מקסימה.

לאחר ארוחת הצהרים עזבנו את העיירה ונסענו לכיוון קוטור, היעד הבא שלנו בטיול.

בדרך עצרנו לתצפית על האי סווטי סטפאן המפורסם. מדובר באי קטן ששימש בעבר ככפר דייגים, וכיום הוא אתר נופש יוקרתי.

מדובר באחד מסמליה של מונטנגרו. מלבד התצפית ירדנו אל החוף וצפינו באי מקרוב יותר (לא ניתן להיכנס אליו שכן כפי שנאמר מדובר באתר נופש), אך הטיול הרגלי על החוף היה מלבב ביותר.

בהמשך הנסיעה חלפנו על פני בדווה, עיירת נופש מרכזית באזור החוף של מונטנגרו. אכלנו במסעדה איטלקית ונהנינו מהיין המקומי

כאשר הגענו למלון שלנו בשעות הערב לא ידענו עד כמה מדובר במקום יפיפה.

יום 3 - אי פיראסט

רק בבוקר שלמחרת נחשף בפנינו יופייה של הפינה עליה יושב המלון.

מדובר במלון בוטיק קטן עם חוף פרטי ונוף שמשקיף לחלק מבודד במפרץ. למלון מסעדה הממוקמת מעל החוף בה ניתן לאכול את ארוחת הבוקר, ארוחות נוספות, וסתם לשבת ולהשקיף על הנוף ועל ההשתקפות המושלמת של ההרים במים.

מסעדה במלון בוטיק חוף פרטי ונוף שמשקיף לחלק מבודד במפרץ

לאחר ארוחת הבוקר שהוגשה לנו במסעדת המלון, ארוחה אה לה קארט שהיתה פשוט מעולה, ומלווה בשירות אישי ואדיב ביותר, יצאנו לעבר העיירה פיראסט. מדובר בעיר עתיקה במפרץ קוטור כמה קילומטרים מצפון מערב לקוטור. מהעיירה פיראסט ניתן להבחין בשני האיים סנט ג'ורג' ו"גבירתנו של הסלעים" ("Our Lady Of The Rocks).

בחרנו לבקר בגבירתנו של הסלעים, ויצאנו אל האי בשיט מהמזח של פיראסט.

מדובר באי מלאכותי (היחיד בים האדריאטי), והאגדה מספרת כי שני מלחים מפיראסט מצאו על גבי סלע באמצע הים תמונה של ישו ומריה. לאחר מכן, הם שבו למקום והניחו היכן שנמצא הסלע סלע גדול יותר, וכך נוצר האי.

כל שנה ב- 22 ביולי. ביום זה, המקומיים יוצאים אל הים בסירות קטנות וזורקים סלעים על עבר האי, ובכך מרחיבים את שיטחו. בכנסייה של האי מצויים חפצי אמנות וקודש, ציורים וכלי כסף, אך אנחנו הסתפקנו בהסתובבות באי הקטן ובהתבוננות מבחוץ.

לאחר החזרה לפיראסט בילינו את שאר היום בהסתובבות בין סמטאות העיר העתיקה, אכלנו ארוחת צהרים באחד מבתי הקפה הפזורים על המזח ובעיקר שוטטנו ונהנינו מהאווירה ומהמראות.

מזח של פיראסט
העיירה קוטור

יום 4 - העיירה קוטור

לאחר בוקר שבו בילינו על החוף הפרטי של המלון ובשוטטות בכפר הקטן שבו ממוקם המלון, יצאנו אל העיירה קוטור.

קוטור היא עיר נמל יפייפיה. העיר העתיקה מוקפת בחומה הבנויה באופן מרשים ביותר על צלע ההר. החומה מוארת בלילה ומהווה מסגרת מרשימה לעיר היפה.

העיירה ציורית, הגגות אדומים, ובין הגגות מציצים צריחי הכניסיות הפזורות בעיירה. על אילו על רקע ההרים השחורים מצד אחד והמיים הכחולים מהצד השני. ב 1979 הוכרזה קוטור על ידי אונסקו כאתר לשימור מורשת.

אנו ממליצים לשוטט בעיר העתיקה של קוטור, ללכת לאיבוד בסמטאות, ליהנות מהאוירה, מהאנשים ומהמראות, ולשבת באחד מבתי הקפה בעיירה.

בשעות אחהצ, כשפחות חם, אנו ממליצים לצאת לטיפוס על החומה. אל תפספסו את זה. קחו אתכם פנס למקרה שתחזרו בחושך. הטיפוס לא קל, אך הנופים שווים את הכל.

את הערב סיימנו במסעדה בנמל קוטור.

מנזר אוסטריג

יום 5 - מנזר אוסטריג

לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לנסיעה במרחבים ירוקים לעבר מנזר אוסטריג.

המנזר שנבנה במאה ה 17, שוכן בגובה של 900 מטרים מעל פני הים ומוביל אליו כביש המתפתל בהרים.

הנסיעה ממפרץ קוטור ארוכה, כ- 3 שעות. המנזר שחלקו חצוב בהר, בנוי על צלע ההר, מבודד ומשקיף לנוף מהמם. המנזר מחשב מקום קדוש.

קחו בחשבון שאין כמעט בדרך מקומות לעצור ולאכול.

מהמנזר חזרנו לקוטור. למעוניינים להמשיך את הטיול לכיוון של הפארק הלאומי דורמיטור מומלץ להמשיך מהמנזר לכיוון זבליאק.

יום 6 - המלצות נוספות לטיול במונטנגרו

אנחנו חזרה הביתה, אך יש המלצות שוות במיוחד להמשך הטיול, אם יש לכם זמן.