לפלנד  -  אקסטרים משגע בערבות השלג המופלאים

לפלנד - אקסטרים משגע בערבות השלג המופלאים

מי שמחפש את החופשה הקצרה הבאה שלו, היעד המרתק והמיוחד במינו עם הרבה אדרנלין ואקסטרים, ימצא את לפלנד כבחירה המושלמת, מיוחדת, מרתקת, שונה, מגוונת, נוטפת אדרנלין ואפילו יחסית קרובה.

בעמוד זה נשתף אתכם בטיול אקסטרים מושלג, מרתק מקסים ומומלץ עם חוויות ותופעת טבע שלא תזכו לראות במקום אחר וכל זאת ב- 7 ימי טיול בלבד.

המסלול שתמצאו כאן אינו דומה למסלול שמרבית הנוסעים ללפלנד בוחרים בו. בדרך כלל הנוסעים ללפלנד מתמקמים במלון באחת הערים ומשם יוצאים כל יום לאתר או חוויה שונים וחוזרים לאותו המלון בסוף היום.

למי שרוחו צעירה ורוצה לחוות את לפלנד במיטבה שילוב של מספר ימי מסע אופנועי שלג באמצע ערבות השלג המהממים של לפלנד ועד פיורד קסום בנורבגיה ימצא במסלול בדף זה בדיוק את מה שהוא מבקש.

לפלנד הינה חבל ארץ בצפונה של אירופה, ארצות סקנדינביה וחצי האי קולה שתחת שלטון הרוסי.

אזור לפלנד משתרע בשטחיהן של 4 מדינות - פינלנד, רוסיה, נורווגיה ושוודיה.

יום 1 – טיסה, הצטיידות  וסיור ביערות רובניימי

ביום הראשון נחתנו לאחר כ- 5 וחצי שעות טיסת אל על ברובניימי הנחשבת לבירת לפלנד. כבר בנחיתה הבנו שהגענו לעולם אחר. לאורך כל מסלול הנחיתה נצפה רק שלג ועצים ללא מטוסים אחרים או מבנה אחד קטן...

לפלנד יום 1 – טיסה, הצטיידות וסיור ביערות רובניימי

לאחר הנחיתה, נסענו למרכז הצטיידות בו כדי להצטייד בביגוד ארקטי המותאם לתנאי מזג האוויר של האזור (המדינה מסבסדת ביגוד זה לכל תייר הנכנס לפינלנד!) כדאי למדוד את הביגוד בנחת ולוודא שהכל נוח לכם ומתאים לכם במידה, ולזכור כי מתחת לביגוד תלבשו שכבות נוספות, וכי מתחת לנעליים הארקטיות תלבשו שני זוגות גרביי צמר עבים, אותם תקבלו במרכז כמובן.

במידה ובהמשך הטיול תרצו להחליף אחד מפרטי הביגוד זה אפשרי אך חבל יהיה לבזבז על כך זמן יקר במדינה הקסומה הזו.

לאחר מכן יצאנו לסיור רגלי קצר ביערות המושלגים המקיפים את רובניימי, על מנת להתרגל למזג האוויר ולספוג את האווירה המושלגת.

כבר במפגש הראשון עם הטבע הפיני הפראי תוכלו להרגיש שהגעתם ליעד אחר לגמרי מכל מה שאתם מכירים. אין בפינלנד הרבה אנשים, ולמעשה, יש יותר אילי צפון מאנשים (!), כך שסביר שבכל מקום שבו תהיו תהיו לבדכם, מה שהופך את המפגש עם הטבע עוצמתי יותר וטהור יותר.

לפלנד - יום 1 טיסה, הצטיידות  וסיור ביערות רובניימי

בין השבילים של היער המיועדים להולכי רגל תוכלו למצוא בקתות המשמשות למנוחה ומתקנים יעודיים למדורה על מנת לעצור, להדליק מדורה, להתחמם סביבה ולשתות קפה או תה. בתום היום חזרנו למלון, התארגנו ויצאנו לאכול ארוחת ערב.

לאחר ארוחת הערב מומלץ לצאת לאחד מהברים הקטנים והמקומיים הפזורים בעיר (העיר קטנה מאוד אז המקומות קרובים אחד לשני), להתחמם בין כתליהם ולטעום מאחת מהבירות המקומיות המצוינות של פינלנד ( אנחנו ממליצים על בירה מקומית הנקראת 'KARHU').

יום 2 – המפלים הקפואים

את היום השני פתחנו בארוחת בוקר כמובן. שתינו קפה חם והתכוננו אל היציאה אל הכפור הגדול. התלבשנו בביגוד תרמי ומעליו לבשנו את הביגוד הייעודי שקיבלנו במרכז ההצטיידות. למרבה הפלא- קור גדול לא הורגש כאן. הביגוד היה מצוין ומבודד מאוד ואף היו מצבים במהלך היום בהם פתחנו

את החליפה ופשטנו אותה בשל טפמרטורה גבוהה מדי. נסענו אל מפלי קורומה- המפלים הקפואים. מדובר בשמורת טבע המחזיקה בתופעת טבע מרתקת- כל חורף, קופאים מפלי קורומה ויוצרים מחזה מרהיב ויוצא דופן. על מנת להגיע למפלים עצמם טיילנו במסלול של 1.5 קילומטר ביער מושלג בין עצי מחט רבים.

לפלנד יום 2 – המפלים הקפואים

ההליכה עצמה אל המפלים שקטה ומופלאה, ונעצרנו לצלם את הצורות השונות שהשלג יצר על עצי המחט לא פעם. לקראת סוף המסלול החלה להתגלות בפנינו פנינת הטבע הנדירה- המפלים הקפואים.

לאחר עצירה לצורכי השתאות וצילום, התחלנו בטיפוס מאתגר מעט למעלה לעבר המפלים. הטיפוס נועד עבור אלו שרוצים להתקרב למפלים בצורה מיטבית. עבור אלו שאינם מעוניינים בטיפוס ניתן להישאר לחזות בהם מלמטה.

הטיפוס כפי שנאמר, אמנם מאתגר ולעיתים מחליק בשל הקרח הרב הנמצא באזור, אך החוויה הטמונה בהגעה לפסגה שווה את זה ללא ספק. בהגעה למעלה, אפשר לעמוד מתחת לנטיפי הקרח, לחוש בהם, ולהתרשם מקרוב מהפלא הטבעי הזה.

לפלנד יום 2 – המפלים הקפואים

לאחר מנוחה ושהייה בקרבת המפלים, תחוו ירידה מאתגרת לא פחות- אך היא טומנת בחובה חלק כיפי במיוחד- גלישה!

לקראת סוף הירידה נוצרו מגלשות קרח טבעיות בהן ניתן לשבת, לשחרר, ליהנות ולגלוש על השלג עד לנקודת ההתחלה של הטיפוס. מדובר בחוויה מהנה עבור ילדים ומבוגרים כאחד!

יום 3 – מזחלות כלבי ההאסקי, איילי הצפון והכפר של סנטה קלאוס.

היום השלישי הוא תענוג לחובבי בעלי החיים – ביום זה התוודענו והכרנו את בעלי החיים המקומיים של החוג הארקטי מקרוב. תחילה ביקרנו בחוות כלבי ההאסקי.

פתחנו את הביקור עם נסיעה מהנה במזחלות כלבים, שעוברת במסלול יפיפה בתוך יערות מושלגים. על כל מזחלת נמצאים שני אנשים - אחד שיושב במזחלת ואחד שעומד ושולט בעצם במהירות הכלבים, כאשר באמצע המסלול ניתן להתחלף. לאחר הנסיעה התכנסנו בבקתה עם אח בוער, הגישו לנו תה חם ועוגיות קינמון נימוחות, ותוך כדי קיבלנו הסברים על כלבי ההאסקי, אורח החיים שלהם, הזנים השונים, הטיפול בהם בחווה וכו'.

לפלנד יום 3 – מזחלות כלבי ההאסקי, איילי הצפון והכפר של סנטה קלאוס

לאחר מכן, יש זמן חופשי להסתובב ברחבי החווה ולהתיידד מקרוב עם כלבי ההאסקי המבוגרים יותר, שכבר פחות משמשים ככלבי מזחלות. כמו כן, נצפה בגורים הקטנים. ניתן ללטף את הכלבים, להצטלם איתם ולהשתעשע איתם בשלג. חוויה משגעת לכל אוהב בעלי חיים ככלל וכלבים בפרט.

בהמשך, נסענו לחוות איילי הצפון. בכניסה לחווה ציפתה לנו הפתעה מרגשת- אלו שחפצו בכך יוכלו לגלוש במגלשת קרח טבעית עד למורד בו נמצאת החווה עצמה.

המגלשה משמשת כדרך מעבר לחווה עצמה אך למעשה, נהנינו כל כך מהגלישה, עד שעלינו במדרגות ביצענו אותה שוב ושוב במשך כחצי שעה. בחווה אורחנו בבקתה על ידי איש סאמי מקומי, לבוש בבגדים סאמים מסורתיים, שהסביר לנו על התרבות הסאמית והמיתולוגיות העתיקות שלה. אחרי כן, יצאנו לרכיבה על גבי מזחלת איילי צפון. הרכיבה מתפתלת בתוך יער, ההנאה גדולה אם כי תחושה קצת יותר מידי של אטרקציה תיירותית.

לפלנד יום 3 – מזחלות כלבי ההאסקי, איילי הצפון והכפר של סנטה קלאוס

לאחר מכן המשכנו לביקור בכפר של סנטה- אתר בפינלנד שבו כבכול מתגורר סנטה קלאוס. האתר כולל אטרקציות תיירותיות רבות, בתי קפה, חנויות מזכרות, ואף מלון קרח בו ניתן לסייר בתשלום. ניתן לסייר ברחבי המלון הקסום, לראות את החדרים, ליהנות מבר משקאות מקרח, ומאבובים על מגלשות קרח אקסטרימיות ביותר.

מדובר בחוויה לכל המשפחה. אנו ממליצים לשלם את דמי הכניסה ולסייר במלון – חוויה מאוד מיוחדת. אם יש לכם זמן פנוי אנחנו ממליצים על השוקו החם שמוגש בבית הקפה שנמצא בכפר- מדובר בשוקו שמוכן משוקולד מרוכז וסמיך- אחד מהטובים שיצא לנו לטעום! ויש גם בונוס- ליד השוקו תוכלו לקבל עוגיות קינמון טעימות ללא הגבלה.

את היום סיימנו בנסיעה לסריסלקה משם נתחיל מחר את ספארי השלג – גולת הכותרת של הטיול.

ימים 6 – 4 - מסע מופלא על אופנועי שלג - חוויה חד פעמית בערבות השלג הקסומים.

ההתרגשות גדולה, אלו הימים שחיכינו להם המסע - מסע האקסטרים על גבי אופנועי השלג ! לאחר ארוחת בוקר קבלנו אופנוע שלג לזוג ותחילה ביצענו נסיעת היכרות עם הכלי.

בהתחלה תחושת הנסיעה על אופנוע השלג היא משונה - לוקח זמן להתרגל לאופן בו האופנוע פועל ומטלטל, אך לאחר שמתרגלים לא תרצו להפסיק! לאחר ההיכרות עם הכלי התחלנו במסע עצמו - תחילה המדריכים הגבילו את מהירות האופנוע שלנו למהירות נמוכה על מנת להתמקצע קודם בטכניקת הנסיעה.

לפלנד ימים 6 – 4 - מסע מופלא על אופנועי שלג

במהלך הנסיעה חצינו אגמים קפואים, וכבשנו שטחים לבנים בלתי נגמרים. זהירות! הנסיעה באופנוע השלג ממכרת. התחושה היא של ריחוף במדבריות קרח בלתי נגמרים. למרות שמדובר במדבריות שלג הנוף בהחלט היה דינאמי - נסענו לסירוגין בשטחים פתוחים ובתוך יערות סבוכים בין עצים, וגם עברנו ליד מקורות מים זורמים.

זכינו לצפות באילי צפון פראיים החוצים את דרכם ובחיות בר נוספות. את ארוחת הצהרים הראשונה שלנו אכלנו במסעדה ביתית שנמצאת ממש באמצע שום מקום באמצע ערבות השלג! זוג זקנים חביבים, איש ואישה, אירחו אותנו ונתנו לנו מרק מהביל, לחם, קפה ועוגה, על מנת להתחזק ולהמשיך במסע.

בלילה הראשון לנו במלון כפרי מבודד וקסום, ובלילה יצאנו אל המרחבים להתחקות אחר הזוהר הצפוני. היתרון הגדול שיש למסע האקסטרים על פני טיול רגיל בלפלנד הוא שבמסע מתרחקים מאוד מאזורים עירוניים, לנים במקומות כפריים מבודדים וכך נמנעים מזיהום אור שמפריע לצפות בזוהר. בנוסף, במהלך המסע מצפינים יותר מאשר בטיול רגיל כך שהסיכוי לראות את הזוהר גדל, שכן עוצמתו חזקה יותר ככל שמצפינים לכיוון הקוטב.

הלילה הראשון לא הניב תוצאות משמעותיות בתחום הזוהר, אך נהנינו מהחברה הטובה בזמן ההמתנה, וצפינו בכוכבים.

למחרת, עלינו על האופנועים בהרגשה של רוכבים מיומנים, המשכנו לשאוט צפונה והגענו לגולת הכותרת של היום – חצינו את הגבול לנורווגיה באמצעות האופנועים.

ביקרנו בפיורדים הנורווגים המרשימים, מדובר במחזה בלתי רגיל עבורנו, שבו מי האוקיינוס הכחולים יחד עם שמש נדירה הפוגשים בקרח ובשלג.

לפלנד ימים 6 – 4 - מסע מופלא על אופנועי שלג

לאחר ארוחה מופלאה של מרק סלמון אותה הכין עבורנו מקומי שהגיע במיוחד לפיורד  חזרנו אל גבולות פינלנד, לנו באירוח כפרי ובלילה התכוננו ללכת לישון.

לא היה נראה כי יתקיימו באותו יום התנאים לצפייה בזוהר- קרינה גבוהה ועננות נמוכה. אך חלקינו לא וויתר והמשיך לעקוב אחר התחזית. מאוחר יותר, העירו אותנו בקריאות התלהבות, כי יתכן שנוכל לצפות בזוהר הלילה.

עייפים ומלאי ספק, קמנו מהמיטה החמה, התלבשנו בביגוד הארקטי ויצאנו אל הלילה הקר. התרחקנו מכל מקור אור, ישבנו על השלג והמתנו. הספקנים שבינינו החליטו לפרוש מוקדם, אך אלו שפיללו בכל מעודם שהזוהר יתגלה בפנינו לא וויתרו ונשארו לשבת ולהמתין. בסופו של דבר, וכנגד כל הסיכויים, התגלה בפנינו מופע של אורות קסומים ומרצדים בשמי הלילה, בצבעי ירוק זרחני, אדום ואף סגול!

לא ניתן לתאר את עוצמת ההתרגשות שאחזה בנו למראה הזוהר החמקמק, הבלתי צפוי והבלתי ניתן לשליטה, שהחליט להתגלות בפנינו באותו הלילה. מדובר בחוויה שלא נשכח לעולם. לאחר צילום תמונות רבות, ולאחר שהזוהר דעך, חזרנו למיטה, עייפים אך מרוצים.

לפלנד ימים 6 – 4 - מסע מופלא על אופנועי שלג

למחרת נסענו על גבי  האופנועים בחזרה לנקודת ההתחלה של מסע האקסטרים- סרי סלקה- ושם נפרדנו בצער מהאופנועים שלנו, שכל כך התחברנו אליהם והתמכרנו לנסיעה בהם. בסיום המסע הזה חזרנו לרובניימי לקראת החזרה הביתה.

יום 7 – דיג מתחת לשלג וצלילה חופשית במי הקרח הקפואים

בחצי היום שנותר לפני הטיסה לארץ הצלחנו לחוות עוד שתי חוויות מיוחדות – אמנם תיירותיות מה אך מהנות ביותר.

תחילה הגענו למשטח שלג שלא נגמר שהתברר כאגם קפוא. למדנו איך קודחים חור בשלג עד למי הקרח הקפואים ואיך לשלשל חוט דייג על מנת לדוג דגים ששוחים להם מתחת לשלג.

לאחר מכן קבלנו בגדים מיוחדים עמם נכנסנו צפנו והשתעשענו בתוך מי קרח באמצע משטחי השלג .

הספקנו לשתות קפה אחרון ולעלות על טיסת אל על הביתה עמוסי חוויות .

לסיכום,

ללא ספק מדובר באחד הטיולים המיוחדים, הקסומים, והבלתי שגרתיים שחווינו, ואת החוויה המרגשת לה זכינו, של מסע אופנועי שלג משולב צפייה בזוהר הצפוני, תופעת טבע מהמרשימות בעולם, לא הינו מחליפים בעד שום דבר אחר.