קפיצה לשווקי כריסטמס ברומניה

טיול חורפי ברומניה

בתור חובבת של נסיעות לרומניה, בעיקר בגלל הנופים, הכפרים שהזמן עמד בהם מלכת, הערים היפייפיות של חבל טרנסילבניה, האנשים הכל כך נחמדים שמאירים פנים וגורמים לטיול להיות עוד יותר שווה, החלטנו לצאת לטיול קצת שונה, טיול כריסטמס ברומניה.

בחרנו בנסיעה קצרה שכללה את ברשוב, פאגראש, סיביו ובוקרשט, ואת הצפון הקר מאד השארנו לקייץ. הטיול הוא טעימה קטנה ממה שיש לרומניה להציע.

התניידנו ממקום למקום בעזרתו של אובידיו, נהג ומדריך שמצאנו בפייסבוק, איש מקסים שעובד עם כל הלב, שהשהות איתו מעבר לכך שהעשירה את ידיעותינו, היתה נעימה וידידותית והפכה את נסיעתינו לעוד יותר כיפית.

אובידיו הוא ישראלי/ רומני. מגדיר את עצמו כישראלי, אך נולד וחי הרבה שנים ברומניה.

מספר הטלפון של אובידיו: 40726770502+

המסלול:

יום 1

נחתנו עם wizz באיחור ממש קל, כמעט בזמן בבוקרשט ודי מהר מצאנו את עצמנו בחוץ כשהקור (סביר ולא מקפיא) מקבל את פנינו ברעננות, ביחד עם אובידיו שחיכה לנו מחוץ לטרמינל.

מהשדה שמנו פעמינו לכיוון ברשוב, בדרך עצרנו בנקודות תצפית, ראינו פסגות מושלגות ויערות בשלכת, ארמונות, וכמובן עצרנו לקפה. לברשוב המקושטת לכבוד חג המולד והשנה החדשה הגענו לקראת הערב.

בוקרשט

ברשוב היפייפיה קבלה אותנו במזג אויר מעולה. אמנם ציפינו לבוסס קצת בשלג, אך השנה החורף קצת מתמהמהה ובמקום שלג קבלנו מזג אויר קצת קריר, ללא גשם. לאחר התארגנות במלון La bella muzika המופלא שנמצא ממש מול הכיכר המרכזית בברשוב, יצאנו להסתובב בשוק חג המולד.

השוק קטן יחסית, אך מקסים ביופיו ומאד נינוח. בשוק ניתן למצוא אוכל רחוב, יין חם, קיורטוש משוב מאד, תוצאת מקומית, מתנות קטנות ופריטי כריסטמס וקישוטים לעץ חג המולד. מסביב לכיכר השוק ניתן למצוא מסעדות ובתי קפה.

ברשוב

יום 2

את היום פתחנו בסיור באתרי ברשוב המפורסמים, בית הכנסת, הרחוב הצר ביותר והכניסיה השחורה.

למבקרים בבית הכנסת מומלץ ליצור קשר עם משרדי הקהילה היהודית כדי לוודא שבית הכנסת אכן פתוח.

בהמשך יצאנו לכיוון ארמון פלש בסיניה. אם אתם מגיעים בטיסה מוקדמת  מהארץ, ניתן לבקר בסיניה בדרך לברשוב ולא לעשות את הנסיעה הלוך חזור.

הארמון הקסום נמצא על רקע נוף הררי שמהווה מסגרת נהדרת לארמון. בכניסה יש בית קפה שעמוס בדרך כלל בתיירים ועם זאת, אני ממליצה לתפוס מקום בחוץ, צופה לנוף ולהתפנק בקפה חם וטוב ובעוגה. הארמון יפה באופן חריג יחסית לארמונות אחרים שראיתי, פשוט תענוג להסתובב בו.

ארמון פלש בסיניה

מהארמון המשכנו למנזר סיניה, המנזר הוקם על ידי מיכאיל קאנטקטזינו לאחר ששב מארץ ישראל והתפלל במנזר סנטה קטרינה שבסיני. המנזר גם הוא מתהדר בנוף הרים מקסים, הכניסיה יפייפיה ולנו היתה הזדמנות להגיע למיסה שבה שרו הנזירים באופן הרמוני במיוחד.

בסיניה אכלנו במסעדה רומנית מומלצת Crama Sinaia המסעדה מעוצבת בסגנון רומני מקסים, הרבה עץ, רקמות רומניות, תפריט מגוון הכולל גם מבחר רב של מנות טבעוניות וצמחוניות.

מסעדה רומנית מומלצת Crama Sinaia

אם ישאר לכם זמן, מומלץ לטייל גם בטירת בראן, טירה יפייפיה מהמאה ה 14 שנקשרה בסיפורים ובאגדות לדרקולה. אפשר כמובן להוסיף עוד יום לברשוב ולצאת לטירה בשעות הבוקר ואז לבקר גם באטרקציה The Castle Of Horror הסמוכה לטירה. אטרקציה מפחידה קצת אך מעוררת אדרנליין.

אם אתם מקצים לכך יום שלם, אני ממליצה לשלב ביום הטיול גם את מבצר רשנוב המרשים שנבנה במאה ה 13. המבצר חולש על נוף מהמם בקיץ ובחורף, וגם את פארק הדובים בזארנשט, מקום שבו מטפלים בדובים ומחזירים אותם אל הטבע לאחר ששמשו בקרקסים או עברו ניצול והתעללות. כדי לצפות בדובים יש לבדוק מה הן שעות הפעילות.

פאפאנשי
יערות ערומים

שמנו פעמנו למנזר  sâmbăta המרשים שנמצא אי שם בהרים, בעמק נהר Sâmbăta, למרגלות הרי Făgăraş, בגובה של למעלה מ-600 מ'. הדרך יפייפיה. מידי פעם הציצה אלינו פסגה מושלגת בין העננים.

הדרך למנזר  sâmbăta

המנזר היפפיפה, המטופח והמבודד, הוא מקום משכנם של נזירים שבחרו לחיות את חייהם בריסון עצמי, בצניעות ובציות. המנזר מפורסם כמקום של שקט, נחמה וחיזוק רוחני עבור מאמינים ומבקרים המתפללים או עוצרים במקום הקדוש הזה.

מנזר  sâmbăta

מהמנזר המשכנו בדרך כפרית שנראתה קצת נטושה לכיוון הטרספגרשיאן.

הכביש סגור בחודשי החורף, אך ניתן להגיע עד נקודה מסויימת (בנסיעה מצפון לדרום) וממנה לקחת רכבל לאגם בלואה הקפוא.

במקום בונים בכל שנה ארמון קרח שמהווה אטרקציה תיירותית נהדרת. מומלץ. הנסיעה ברכבל אוכת כרבע שעה, בדרך כלל אין תור ארוך, אך יש לקחת בחשבון שבימי חופשה התור עלול להיות ארוך מאד.

בחרנו לוותר על ארוחת צהריים מאוחרת כדי להספיק לאטרקציה נוספת בסביבה, הבית ההפוך Casa intoarsa שנפתח באזור Avrig בשנה האחרונה.

הבית ההפוך הוא מקום חמוד ומצחיק ומאד מומלץ. מדובר בבית שבו הרצפה והתקרה החליפו תפקידים, בתוך הבית אתם צפויים לגלות בית שלם על תכולתו שממוקם מהתקרה כלפי מטה. ממש כיף.

הבית ההפוך

במתחם פועל משטח החלקה על הקרח, מקום נפלא על רק נוף יפיפה. מומלץ.

החלקה על הקרח

בערב הגענו למלון ART בסיביו. המלון המקסים, נמצא בעיר העתיקה, החדרים נהדרים וכך גם ארוחת הבוקר.

את הערב בילינו בשוק חג המולד ובמסעדה מקומית.

שוק חג המולד

שוק חג המולד בסיביו מרשים מאד. השוק גדול, יש בו המון דוכני אוכל ומתנות וכן מתרקני שעשועים לילדים, משטח החלקה על הקרח והמון אוירה שמחה.

יום 4

את הבוקר בילינו בסיור שורשים בעיר סיביו. משם המשכנו לטיול בכפרים הסמוכים לסיביו ובדרך נפגשנו בפסטיבל מקומי מקסים, מלא שמחה, מוזיקה ותלבושות.

אין כמו הפתעות בדרך!

משם המשכנו לכפר סיביאל דרך הכפרם ולא דרך הכביש הראשי. בכפר ארחו אותנו חברים של אובידיו, הנהג שלנו שהפך להיות כבר חבר שלנו. החברים של אובידיו מייצרים כל מיני מוצרים במשק שלהם, יש להם מרתף קירור מהמם, בדיוק כמו פעם, שם הם משמרים יין, ריבות, ירקות ופירות ועוד. אנחנו רכשנו ריבות מופלאות מעשה ידיהם. היה מקסים.

מוצרים במשק
המשק

המשכנו למוזאון הכפר, מוזאון קטן וחמוד הפתוח לכל מי שמעוניין ללמוד על החיים בכפר לפני שהכל היה ממוכן.

בתמונה אובידיו מסביר לנו מה אנחנו רואים.

חזרנו לסיביו דרך כבישים צדדיים בתוך טבע משגע.

בדרך פגשנו רועים ועדרים. מזג האוויר בסוף דצמבר היה שמשי ולא מושלג כפי שבדרך כלל, מה שאפשר לרועים למשוך עוד קצת את עונת הקיץ.

חזרנו לסיביו אחר הצהריים לערב של שוטטות ולמסעדה טובה.

יום 5

קשה לנו לעזוב את סיביו, עיר מקסימה. שוטטות בעיר העתיקה מגלה עוד סמטה ועוד פינה יפייפיה. סיביו ידועה בתור עיר העיניים.

גגות העיר נראים כמביטים עלינו מכל פינה. העינים הם חלונות אוורור בעליות הגגות. אומרים כי כיום קשה לשחזר את המלאכה של העיניים ועיני סיביו אכן נמצאות רק בבניינים ישנים.

טיילנו לאזור בית הכנסת ולאורך החומה, בכנסייה המרשימה שבכיכר המרכזית. היה מקסים, מידי פעם עצרנו במאפיה או בית קפה קטן לנשנוש מפנק.

בילינו את כל הבוקר והצהריים בסיביו ויצאנו רק אחרי ארוחת הצהריים לכיוון בוקרשט.

הגענו לבוקרשט בלילה למלון בוטיק מפנק בעיר העתיקה. שימו לב שלעיר העתיקה לא ניתן להכנס עם רכב, כך שאם בחרתם להשתכן בה, כדאי לתאם עם המלון קבלת עזרה בהעברת החפצים. כמו כן חשוב לבדוק היכן ניתן לחנות.

העיר העתיקה בבוקרשט חיה עד מאוחר בלילה, היא הומה אנשים, מסעדות וברים.

יום 6

את הבוקר עד שעת הנסיעה לשדה התעופה, בילינו בשיטוט בעיר העתיקה המקסימה של בוקרשט. כפי שתראו יש בעיר העתיקה יופי אירופאי קלאסי ומרשים.

מומלץ לבקר גם באנדרטת השואה הקרובה לעיר העתיקה.